Een nieuw huis kopen

We hebben het er wel eens vaker over gehad, een huis buiten de stad met een mooi uitzicht en een grote garage/schuur voor een werkplaats. Eventueel met een leuk tuinhuisje of prieeltje waar ik lekker kan schrijven. Het bleef steeds bij dromen. De stad is ook wel gemakkelijk, zeker met kinderen. Je bent veel dichter bij alles. Gezien onze jongste met de taxi naar school ging, was het voor hem niet zo’n probleem, hij wordt overal wel opgehaald. Maar voor de oudste zou het wel een verandering zijn. Bij tijden zagen we wel leuke huizen, maar zijn hier niet serieus naar gaan kijken. Een dikke tien jaar geleden begon het bij mij toch weer te kriebelen en was ik wel wat rond aan het kijken, alleen verloor ik toen mijn baan en was het niet meer aan de orde.
Inmiddels zo’n tien maanden geleden zagen we een leuk huis bij mijn ouders in de straat, vrijstaand met een enorme schuur, mooi uitzicht op de landerijen en een extra kamer beneden wat heel mooi dienst kon doen als werkkamer. Zouden we toch niet eens gaan kijken?

Dat hebben we gedaan. We zagen ons hier wel wonen. We hadden natuurlijk wel gehoord van de overspannen woningmarkt, maar ons hier niet echt mee bezig gehouden. Overbieden? Nou dat gingen we toch echt niet doen en we wilden ook wel graag een bouwtechnisch rapport. Er werd direct al gezegd, dat je dan wel een bod kon doen, maar dat deze gelijk van tafel werd geveegd en dat gebeurde dus ook. Ontzettend jammer, want ik zag me daar toch echt wel wonen. Zo is het kiempje gepland en zijn we meer gaan rondkijken, helemaal omdat we er achter kwamen dat ons huidige huis in deze overspannen woningmarkt meer waard was dan we dachten.
We zijn dus meer rond gaan kijken, nog steeds niet echt met de intentie om te gaan verhuizen, maar wel leuk om wat huizen te bekijken. Gezien er steeds fors overboden werd, hadden we niet het idee dat het ons überhaupt zou lukken om een huis te kopen. We hebben op een gegeven moment wel een makelaar ingeschakeld om ons van advies te kunnen voorzien. Zo hebben we nog een aantal huizen bekeken, die er op Funda mooi uitzagen, maar in de werkelijkheid was er toch steeds wel iets (teveel onderhoudt, geen fijne voorwaarden, etc.) waardoor het toch niet goed voelde. Totdat we eind mei, vlak voor onze vakantie, een huis zagen, eigenlijk net iets te ver van Groningen (maar we hadden inmiddels onze grenzen al wat verlegt) met vrij uitzicht zowel voor als achter en het zag er op de foto’s goed uit. Het moment waarop we het konden bezichtigen kwam voor mij helemaal niet uit, dus ik wilde in eerste instantie niet mee gaan, maar iets zei me dat ik dat toch moest doen. Dus toch maar een uur rijden naar mijn werk en in de ochtend snel mijn cliënten bezoeken om vervolgens eind van de ochtend terug te rijden om nog op tijd te komen voor de bezichtiging en de rest maar natijd vanuit huis afmaken.  Mijn man was door omleidingen iets aan de late kant, dus ik was alvast alleen naar binnen gegaan. Bij de eerste stap die ik binnen zette, had ik al een goed gevoel. Het geheel zag er, in tegenstelling tot bij de andere huizen, juist beter uit dan op de foto’s. Groter en/of lichter en het had een goede energie. Toen ik net aan kwam rijden had ik al een ander paar heel enthousiast met hun makelaar zien praten, dus we zijn vast niet de enigen die het huis wel zien zitten. Er zouden sowieso veel bezichtigingen zijn. Bij het verder bekijken van de woning werden we alleen maar enthousiaster. Er waren wel wat dingetjes, bijv. geen grote schuur (maar wel genoeg ruimte om die nog te plaatsen), alles zag er goed uit. Er hoeft niet heel veel te gebeuren. Er is een goede slaapkamer beneden en ook de badkamer en de wasmachineaansluiting zijn beneden. Precies waar we naar op zoek zijn. Tja, het was te mooi om waar te zijn. We hebben wel een bod gedaan, maar waarschijnlijk niet hoog genoeg …
We waren dan ook zeer verbaasd dat wij uiteindelijk het huis wel gekregen hebben. Het speelde mee dat wij er niet op korte termijn al in wilden. We waren beduusd, hadden het niet verwacht en moesten toch wel even wennen aan het idee dat we zouden gaan verhuizen. Maar waren natuurlijk ook heel blij. Alleen nu nog zien dat we ook ons eigen huis wel echt goed kunnen verkopen. Er moest nog wel het één en ander gebeuren om het verkoop klaar te maken en wat komt er veel kijken bij een huis kopen/verkopen. Voor velen zal dit waarschijnlijk niet zo voelen en/of die hebben al vaker met dit bijltje gehakt, maar wij hebben nog niet eerder een huis verkocht, alleen 1x een huis gekocht en in die tijd was het allemaal nog heel anders en kon je juist lager bieden.
Al met al vond ik het best een dingetje en heb ik ook wel slapeloze nachten gehad. We gingen eerst nog op vakantie, maar van daaruit moest al het één en ander geregeld worden (lang leve het internet) en hierna zijn we toch echt nog wel even bezig geweest om ons huis verkoop klaar te krijgen. Ondertussen ging de rente omhoog en vond er een omslag plaats in de verkoop van huizen. Deze was niet meer zo overspannen en er komen minder kopers, huizen staan weer langer te koop, ook dit gaf best wel stress. Maar gelukkig hebben we ons huis toch best snel verkocht voor een mooie prijs. Nu kunnen we echt gaan uitkijken naar ons nieuwe huis.

Al met al vind ik het hele proces van een huis kopen en verkopen best een stressvolle gebeurtenis. Daarnaast was het door de vakantieperiode (collega’s met vakantie) ook extra druk op het werk. Ik hoop dat ons nieuwe huis ons net zo goed gaat bevallen als ons huidige huis het de afgelopen 26 jaar heeft gedaan, want voorlopig zie ik het niet zitten om weer opnieuw deze achtbaan in te stappen. Wat zijn jullie ervaringen? Is verhuizen je hobby of vind je het net als ik een onderneming die je niet te vaak in je leven moet doen.

Plaats een reactie