Luxeprobleem; wat zal het worden?

20090606sa-apple-imac-desktop-computer      DSC05543       Apple_MacBook_Air_MD224_01_angle

 

Ik hou van mooie spullen.  Wat ik mooi vind hoeft niet persé duur te zijn. Zoals ik al eens schreef ben ik gek op schriften en pennen. In alle mogelijke vormen en, maten etc., maar ze moeten wel mooi zijn. Tja, en wat is dan mooi? Dat is natuurlijk heel persoonlijk.
De meeste spullen die ik mooi vind kosten niet zoveel. Ik kan wel zeggen dat ik niet echt een uitgesproken dure smaak heb, behalve dan als het gaat om multimedia.  Dit geld niet voor muziek, ik mag graag muziek luisteren, maar ik heb geen oor voor muziek. Of het geluid wat uit een speaker komt nu goed is of niet, dat valt me niet zo snel op. Ik hou gewoon van de gezelligheid die muziek geeft. Ik ben echter wel gek van computers , mobiele telefoons en tablets. Daar wil mijn oog wel wat.

Mijn huidige computer is een oudje. Het gebeurd af en toe dat hij niet meer opstart of dat ik hem minimaal 5x opnieuw aan moet doen, voordat hij daadwerkelijk wat doet. Hij heeft ook af en toe erg verontruste geluiden gemaakt, dus ik heb al lange tijd een externe harde schijf waar ik al mijn documenten ook  op bewaar; voor het geval mijn computer echt crashed. Tot nu toe gaat het nog steeds goed, dus vind ik het zonde om een nieuwe te kopen. Of eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik wil. Als ik in mediazaken rondloop valt mijn oog toch steeds weer op de mooie gestroomlijnde Apple computers. Ook voor de tablets geldt hetzelfde. Die van Apple vind ik het mooist ogen evenals de Iphone  onder de mobieltjes. Ik kijk dan dus alleen maar naar het uiterlijk en niet naar wat een apparaat kan.
Mijn vader is helemaal tevreden met zijn Macbook. Het ziet er ook geweldig uit, dus daar ging in eerste instantie  mijn voorkeur naar uit. Echter, als ik dan naar het prijskaartje kijk, dan begin ik toch te twijfelen. En kan ik er wel dat gene mee wat ik tot nu toe allemaal doe op mijn Windows computer? Of moet ik allemaal nieuwe formats gaan maken voor de schriften en boekjes die ik maak, de pennen etc. Dat heeft me veel tijd gekost en daar ben ik nu tevreden over.

Zo heb ik heel wat heen en weer zitten dubben. Ondertussen doet mijn computer het nog steeds, dus nog geen noodzaak om daadwerkelijk tot actie te komen. Wat ga ik doen. Kies ik voor mooi? Kies ik voor functioneel? Kies ik voor bekend? Of juist voor de uitdaging?
Daarnaast komt dan nog een punt. Ik wil in mijn werkkamertje graag een computer met een groot scherm, dit mag ook best een desktop zijn. Aan de andere kant wil ik graag een computer die makkelijk mee te nemen is voor als ik bijv. in de trein zit, als ik eens een weekendje weg ben, voor op vakantie en voor op de bank als ik een film of serie aan het kijken ben en er komt weer om de haverklap reclame voorbij. Dan heb ik mooi de tijd om de vele blogs die ik volg even rustig door te lezen. Dat doe ik nu op mijn mobiel, maar ik merk dat ik met mijn bijna 43 jaar toch wat last begin te krijgen van het lezen van kleine lettertjes, dus op een computer of tablet is dat toch een stuk gemakkelijker.
Tja, allemaal luxeproblemen. Waar hebben we het eigenlijk over.

Vorig jaar heb ik een mooi bedrag gekregen van mijnouders wat ik evt. kan besteden aan een nieuwe computer. Omdat ik het gekregen heb, wil ik het ook goed besteden en ik kan het maar 1x uitgeven. Ik blijf dus maar dubben.
Als ik een Mac neem, dan moet ik kiezen voor een desktop of een laptop. Een kleine laptop is handig voor onderweg, maar niet voor als ik een paar uur achtereen aan het werk ben.
Dan toch maar een computer met Windows erop kiezen? Voor een desktop en daarnaast een kleine notebook of netbook? Ik heb ook nog overwogen om een tablet te kopen met toetsenbord voor op de bank en onderweg, alleen Word kun je op bijna geen enkele tablet instaleren. Er zijn er nu wel een paar, maar die zijn dan weer erg duur.

Om een lang verhaal kort te maken. Ik dub dus over uiterlijk, functionaliteit, waar gebruik ik het (het meest) voor, prijs etc.. Mijn gevoel neigt naar mooi, mijn verstand naar functionaliteit en prijs.  Als ik genoeg geld had, hoefde ik niet zo lang te dubben. De rijken onder ons zullen zich afvragen, waar maakt ze zich druk om. Die kennen waarschijnlijk deze innerlijke strijd niet. Die doen gewoon of zie ik dat verkeerd? Ik vraag me overigens  af of ik  dat leuk zou vinden. Ik vind het denk ik juist een uitdaging om er goed over na te denken, goed te informeren en zoeken,  om aan de hand daarvan een weloverwogen keuze te maken en als ik die dan daadwerkelijk heb gemaakt, dan ben ik ook heel blij als ik het product uiteindelijk in handen heb.

Op dit moment typ ik deze blog op mijn nieuwe laptop. Ik heb gekozen voor een laptop van 11,6 inch, niet al te duur, met Windows 8 en touchscreen. Het is geen snelle computer, maar die heb ik voor ‘onderweg’ niet nodig. Nu heb ik nog genoeg geld over om een goede degelijke snelle desktop te kopen, zodat ik voor het uitgebreidere werk gewoon op mijn eigen grote scherm kan werken. Ik ben blij met mijn keuze … enne deze laptop is echt een beauty.

Ondertussen zit Sylvain tegenover mij op zijn zelf aangeschafte tablet. Een uitkomst voor hem. Hij wilde zo graag ook een telefoon (Iphone zoals hij het noemt), maar de ‘oude’ van Lesley hebben we hem snel weer afgenomen. Ook al zit er geen simkaart in, zodat hij niet kan bellen, het lukt hem toch steeds om het alarmnummer te vinden. Dat was nou net niet de bedoeling en uitschakelen lukte niet. Nu kan hij op zijn eigen tablet, zonder gevaar, met zijn vriend ‘Talking Tom’ spelen. Een lol dat hij heeft …

DSC05539     DSC05541

 

 

6 reacties op “Luxeprobleem; wat zal het worden?

  1. Hoi Lien, Je hebt weer een mooi verhaal van gemaakt, geweldig.En je hebt nu ook een keuze kunnen maken. Een mooie laptop,ziet er ook mooi uit, lekker handig voor onderweg, en dan kan je nog rustig verder kijken naar een andere computer. Heel veel succes ermee. En voor Sylvain ook een mooi tablet. Hoop dat jullie allebei er een hele poos van kunnen genieten. Fijn weekend voor jullie, gr.liefs Mam

  2. Haha, familietrekje… Wij hebben de oude computer helemaal laten updaten en schoonvegen en hij doet het prima. Ook ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven. Zit nog in dubio of ik mijn benzineslurpende Hyundai zal verkopen voor weinig(zijschade is niet echt handig bij verkoop) en in het 19 jaar oude Polootje van mijn moeder verder te crossen. Per maand scheelt het al 60 euro vaste lasten en 35 euro per tankbeurt en ik rijd er even ver mee… Nadeel, geen trekhaak en geen power voor de trailer… Ik wil ook wel graag een Iphone maar hopelijk krijgt Hein er ooit een andere van het werk en kan ik de oude kopen… Hein heeft ook een Ipad maar daar doe ik niet zoveel mee, we hebben teveel luxe denk ik, gelukkig heb ik geen luxepaarden…

  3. Goed zo, Lien. Een mooie laptop heb je in ieder geval al en vooral het formaat is lekker handig. Weloverwogen keuzes zorgen ervoor dat je geen spijt krijgt. Succes met de speurtocht naar een desktop.

  4. Ha lien,dus eindelijk een keuze gemaakt ? Ik heb ook nog steeds geen tablet gekocht omdat ik net zo ben als jij,geld kan je maar 1 x uitgeven ! Van het geld van papa en mama heb ik onze nieuwe meubels gekocht en het geld voor de tablet is inmiddels uitgegeven aan een jas en dure outdoorlaarzen die ik toch echt meer nodig heb met mijn dagelijkse wandelingen dan dat tablet. Maar……hij komt er nog wel al moet ik ook nog een keuze maken welke !

Plaats een reactie